سیامک گلشیری

siamak golshiri

۱۱ - خرداد - ۱۳۹۶

Chehrehبسیاری سیامک گلشیری را با قصه‌های خون‌آشامی‌اش میشناسند؛ اما به‌جز آن، چندین مجموعه داستان رئال دارد که اگر نخوانده‌اید، حتما آن را پیشنهاد می‌کنیم. در نمایشگاه امسال، تازه‌ترین مجموعه داستان او با عنوان «رژ قرمز» در نشر «چشمه» به چاپ رسیده است. سیامک گلشیری برای این روزهای نمایشگاه دو مجموعه داستان‌نویسی پیشنهاد می‌کند. او می‌گوید: «چند ماه اخیر درگیر دو مجموعه‌ی راه و رسم داستان‌نویسی شده‌ام و این دو مجموعه را به تمام کسانی که دوست دارند نویسنده بودن را تجربه کنند، پیشنهاد میکنم.

کتاب «حرفه: داستان‌نویس» که با تلاش کاوه فولادی‌نسب و مریم کهنسال نودهی در نشر چشمه به چاپ رسیده است، پیشنهاد اول من است. این کتاب پر است از مقاله‌های نویسنده‌های مختلف که به خوبی داستان‌نویسی را به شما آموزش می‌دهد و کمک بسیار خوبی به حساب می‌آید.

یک مجموعه کتاب دیگر هم درآمده که عناوین بیشتری دارد و من خودم ۹ عنوان از آن‌ها را دارم و ممکن است مجموعه‌ی مفصل‌تری باشد. عنوان این مجموعه «کارگاه داستان‌نویسی» است و «طرح در داستان» عنوان کتابی است که آنسن دیبل آن را نوشته است. کتاب بعدی «شروع، میانه و پایان» است. هرکدام از این کتاب‌ها را یک نویسنده نوشته است و به درد کسانی می‌خورد که قصد دارند داستان‌نویسی را به شکلی جدی دنبال کنند.»

کورش تهامی را با فیلم و سریال‌های زیادی به خاطر می‌آوریم. «لبه تیغ» یکی از سریال‌های پرمخاطبی بود که در زمان خودش با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه رو شد.

کورش تهامی سال گذشته با فیلم «رگ خواب» حمید نعمت‌الله، یکی از نقش‌آفرینی‌های متفاوت خود را در جشنواره‌ی فیلم فجر به نمایش گذاشت. او پیشنهادهای ویژه‌ای برای نمایشگاه کتاب امسال دارد و از یک عنوان خاص نام نمی‌برد.

او می‌گوید: «علاقه‌مندی شخصی من، به ادبیات آمریکای لاتین باز می‌گردد و همان‌طور که از سبک نوشتاری آن‌ها پیداست، رئالیسم جادویی ویژه‌ای در تک تک نوشته‌های آن‌ها دیده می‌شود. به همین خاطر است که من تمام کتاب‌هایی را که تا به امروز از گابریل گارسیا مارکز به چاپ رسیده است پیشنهاد می‌کنم. هرکدام از این کتاب‌ها ویژگی منحصربه فرد خودش را دارد و همه درجه یک هستند. از «عشق سال‌های وبا» بگیرید که بی نظیر است تا «دوازده داستان سرگردان» که وصف نشدنی است. در کنار آن میتوانید کتاب‌های ژوزه ساراماگو را هم امتحان کنید. «کوری» شاهکار عجیبی است که هر لحظه‌ی آن پر است از رمز و راز و ترس. این کتاب‌هایی است که واقعا نباید از کنار آن‌ها ساده بگذرید.»

محمدعلی سجادی کارگردانی است که علاوه بر سینما در دنیای نقاشی و ادبیات هم حضور جدی دارد. از او کتاب‌هایی همچون «موش کور»، «حیرانی»، «با نوشته کشتن» و… منتشر شده است که می‌توانید در نمایشگاه کتاب آن‌ها را پیدا کنید.

کارگردان فیلم «جنایت»، سه پیشنهاد هیجان‌انگیز برای شما دارد. او میگوید: «کتاب «با تو ازدواج کردم که شاد باشم» ناتالیا گینتزبورگ با ترجمه‌ی کاظم فرهادی و فرهاد خردمند را حتما پیشنهاد میدهم. نمایشی با تکیه بر این کتاب روی صحنه رفت که من قبل از دیدن آن نمایش، کتاب را خوانده بودم. این اثر، قصه‌ی درام، ساده و روانی دارد که شیرینی نمایش را چند برابر کرده بود.

پیشنهاد بعدی، «دگرگونی‌های سینما» است که جاناتان رزنبام و آدرین مارتین آن را گردآوری کرده‌اند که سعیده طاهری و بابک کریمی با ترجمه‌ی خوبی که کرده‌اند، ما را با سینه فیلیای جهان یا همان فیلدوستان آشنا میکند. اما پیشنهاد آخر، «امر روزمره در جامعه پسا انقلابی» نوشته عباس کاظمی است. یک کار پژوهشی قابل توجه در مورد اشیا و دیوارنوشته‌هایی است که بازتاب موقعیت اجتماعی‌شان را به تصویر کشیده‌اند و خواندنش خالی از لطف نیست.»

ارسال نظر